Er zijn nog steeds een aantal mensen die een beetje vervreemd zijn met onlineadvertenties en hoe dit werkt. Daarom wil ik het vandaag met jullie hebben over online adverteren, hoe jij dit zelf misschien kan doen, en wat het precies inhoudt. Ik ga het daarom vandaag met jullie hebben over twee belangrijk onderwerpen, namelijk verschillende soorten advertenties en hoe het juiste publiek wordt gevonden. Online adverteren kan namelijk best wel lastig zijn. Je bent zeker niet de enige die online zijn klanten wilt bereiken. Je moet er dus voor zorgen dat je (1) een goede advertentie hebt met de juiste “keywords” en (2) genoeg geld biedt om te zorgen dat jouw advertentie wordt getoond aan de zoekende consument. Maar wat voor soort advertenties zijn nu effectief, en hoe focus je de juiste doelgroep? Laat ik jullie daar wat meer over vertellen.  

 

De juiste advertentie

Laat ik voor het gemak blijven met online adverteren op de meest populaire manier. Dat is namelijk adverteren in de zoekresultaten van Google. Naast de biedprijs, waar ik straks meer over vertel, kijkt Google ook naar de inhoud van je advertentie. Als iemand zoekt op broeken kopen kijkt Google niet alleen naar de hoogste bieder, maar ook naar de meest relevante advertenties. Want hoe relevanter de advertenties, hoe beter. Je kan veel onderzoek naar de meest relevant advertentie doen. Zo kan je verschillende analyses doen over wat de meeste effectieve worden zullen zijn, en op welke keywords je gewonden wilt worden. Zo word je onlineadvertentie alleen getoond aan diegene waarvan jij verwacht dat ze zullen klikken op de advertentie. Het is dan ook belangrijk om de juiste keywords te vinden, en deze in te zetten bij de juiste doelgroep.

 

Het bieden

Natuurlijk is online adverteren niet gratis. Je moet namelijk betalen voor de advertenties. En dit kan op verschillende manieren. De meest populaire is een ‘pay-per-click’ manier waarbij je als adverteerder een klein bedrag betaald voor elke keer dat iemand klikt op jouw advertentie. Daarnaast stel je vaak een maximaal te betalen bedrag in zodat je nooit meer kan betalen dan dat je wilt. Dit biedt bedrag is belangrijk, als jouw concurrent bereid is om meer te betalen per click zal zijn advertentie eerder getoond worden in plaats van die van jou. Natuurlijk wordt ook naar de kwaliteit van de advertentie gekeken zoals eerder besproken, maar de prijs die je betaald per advertentie is zeker ook belangrijk. Ik hoop dat ik je wat meer heb kunnen leren over online adverteren. Nu weet je waarom jij soms een advertentie ziet en hoe jij ooit zelf online kan adverteren.