Een aantal jaar geleden ben ik een webshop gestart. Ik verkoop hierop verschillende soorten producten voor in huis. Zo vind ik het altijd al leuk om met interieur en inrichting bezig te zijn en hier kan ik mijn energie dan ook helemaal in kwijt! Naarmate de maanden verstreken merkte ik dat ik het steeds drukker kreeg. Zo moest ik verschillende werkzaamheden in mijn eentje oppakken en dit werd mij teveel. Denk hierbij aan het inpakken van orders, voorraadbeheer, klantenservice en de online marketing. Veel mensen belde mij met vragen en ik moest al gauw iemand aannemen om het werk allemaal aan te kunnen. Mijn collega en ik zijn gaan nadenken over hoe we bepaalde processen beter konden gaan inrichten en zijn toen uitgekomen op het inschakelen van een online bedrijf dat voor ons de online klantenservice beheert. De live chat uitbesteden bleek een ontzettend wijze keuze te zijn geweest! 

Live chat uitbesteden, hoe werkt dat dan? 

Je kent het vast wel dat wanneer je een website of webshop bezoekt, er een chatvenster omhoog schiet waar jij jouw vragen kunt stellen. Ontzettend handig, want hierdoor kun je heel snel contact opnemen met de verkopende partij en jouw vraag stellen. Dit kan te maken hebben met verzending, voorraad of leveringsvoorwaarden, dat maakt allemaal niet uit. Aan de andere kant van het chatvenster zit iemand met verstand van het product zodat hij of zij jou goed op weg kan helpen met jouw vragen. Onderzoek wijst uit dat dergelijke chatfuncties op websites het aantal conversies enorm verhoogt en dit heb ik zelf ook gemerkt. Ten eerste omdat ik zelf veel minder telefoontjes krijg en daardoor veel productiever kan zijn, ten tweede omdat bezoekers het fijn vinden om geholpen te worden en hierdoor sneller een aankoop zullen doen.

De live chat operator, degene die de live chat bedient, weet alles van de producten af. Hij zal nadat iemand een chat start vaak al binnen 20 minuten een antwoord geven waardoor mensen niet lang zullen te hoeven wachten. Dit verhoogt het aantal leads of conversies, waardoor jij de omzet verder kunt verhogen. Ook 's avonds of in het weekend kan zo iemand de live chat bedienen zodat jij tijd hebt voor administratie, of gewoon een dagje vrij! 

Ik heb mijn handen nu weer vrij 

Nu alles online goed loopt en de klantenservice voor een deel uitbesteed is, merk ik dat ik weer tijd heb om mij met de belangrijke zaken bezig te houden. Hierdoor kan ik mijn bedrijf nog verder laten groeien en kan ik mij weer bezig houden met de dingen die ik echt leuk vind om te doen!