Een ITIL training volgen kan erg nuttig zijn voor iedereen die in de ICT gaat werken. We hebben er waarschijnlijk allemaal wel een keer over nagedacht, maar vaak zien we er toch vanaf. ICT is voor veel mensen een onbekend terrein, hoewel we toch elke dag massaal op het internet te vinden zijn. Een ITIL training is geschikt voor iedereen die op zijn werk dagelijks met IT processen te maken krijgt. Het voordeel aan een ITIL training is dat je deze eenvoudig online kan volgen. In mijn blog op Ikkeonline.nl vertel ik altijd alles over mijn bevindingen online. Vandaag is het onderwerp dus ICT.

ITIL trainingen voor IT processen

Waarschijnlijk vraagt iedereen zich af wat een ITIL training is en waar het voor gebruikt kan worden. De vraag naar een dergelijke training komt voort uit de sterke groei in de vraag naar IT kennis binnen bedrijven. De afhankelijkheid van diensten wordt steeds groter. Daarom kiezen veel werkgevers ervoor om hun personeel te trainen op dit gebied. ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library. De inhoud van deze training is gericht op praktijkoplossingen voor verschillende IT processen. Als jij een ITIL training hebt gevolgd ben je in staat om IT-beheerprocessen in te richten binnen een organisatie. Wereldwijd maken al duizenden organisaties met succes gebruik van deze structuur. Het is ook niet zo gek, want we kunnen echt niet meer leven zonder de toepassingen op het internet.

Waar bestaat een ITIL training uit?

Wie inmiddels heeft gekozen tot het volgen van een ITIL training kan zich voorbereiden op een educatief leerproces. Je begint namelijk vanuit het laagste niveau en eindigt op het hoogste niveau. Niveau 1 heet Foundation. Hier leer je de belangrijkste vaktermen en leer je de basis van dit onderwerp te begrijpen. Niveau 2, Practioner, verdiept zich al meer op de toepassingen binnen verschillende organisaties. De praktijkvoorbeelden helpen je te begrijpen waar bedrijven dit voor gebruiken. De ITIL training gaat vervolgens verder met niveau 3: Intermediate. Je begint nu al aardig wat kennis te verzamelen en gaat nu dieper in op de verschillende servicegebieden. Dit niveau bestaat uit meerdere onderdelen, omdat je alles goed moet kunnen begrijpen. Niveau 4: Expert is al voor de gevorderde IT expert. Je toont hier je kennis. Je bereidt jezelf voor op het vijfde niveau: Master. In dit niveau kan je alles herkennen en toepassen. Je bent een echte expert.