Als u een eigen bedrijf heeft of een website beheert, dan heeft u waarschijnlijk al wel van Google Adwords gehoord. Deze advertentieservice van de grootste zoekmachine geeft u de mogelijkheid gebruik te maken van de 3,5 biljoen dagelijkse bezoekers en tegelijkertijd uw product zichtbaar te maken aan mensen waarvan u weet dat ze al geïnteresseerd zijn. Een goed online marketingbureau kan u helpen een succesvolle Google Adwords campagne te starten, maar het is zeker niet onverstandig om u zich hier ook zelf verder in te verdiepen. Het is niet nodig om de 300 pagina’s door te lezen waarin Google dit zelf uitlegt, want hier vindt u een beknopte uitleg van hoe Google Adwords werkt.

De advertenties en netwerken van Google Adwords

Google geeft u dus de mogelijkheid om van hun bekendheid te profiteren en dat doen ze op verschillende manieren. Zo zijn er een aantal soorten advertenties waarvoor u kunt kiezen, zoals een banner of een vermelding boven de zoekresultaten zelf. Er zijn dan twee netwerken die Google aanbiedt, namelijk het zoeknetwerk en het display netwerk. Het zoeknetwerk is gebaseerd op de zoektermen die worden ingetypt en u kunt aangeven bij welke zoektermen u wilt dat uw advertentie wordt getoond. Het display netwerk gebruikt u als u een banner waarmee u uw product of dienst promoot wilt plaatsen op een website, een app of een YouTube video. Een goede online marketing specialist kan u vertellen welke advertenties en netwerken voor u het beste zijn en waar u het meeste succes mee zal kunnen behalen.

Hoe betaalt u hiervoor?

Het goede nieuws is dat Google Adwords erg simpele en eerlijke betalingsmethoden gebruikt. Als u als beginnende online schoenenwinkel een campagne wilt beginnen, dan maakt u net zoveel kans als een gigant zoals Converse. Voor de banners betaalt u aan Google een bedrag per keer dat er op uw advertentie wordt geklikt. Nadat de bezoeker dan op uw website terecht is gekomen en Google ze daar naar toe heeft geleid, is het aan u om van deze klik een conversie te maken. Voor advertenties bovenaan de zoekresultaten betaalt u meestal door middel van een veiling. Deze veiling gaat op zoekterm en bepaalt welke advertenties worden laten zien als deze wordt ingetypt. Om de concurrentie klein te houden kiest u dus een zoekterm uit die niet erg gangbaar is. De kans is dan groter dat uw bod wordt geaccepteerd.

Wat kan een online marketingspecialist voor u betekenen?

Een online marketingspecialist kan u helpen aan veel meer dan een Google Adwords campagne alleen. Ze kunnen u helpen bij het succesvol adverteren via Google Shopping, bijvoorbeeld, of om een remarketing strategie op te zetten. Daarnaast kunnen ze er natuurlijk voor zorgen dat uw website bovenaan komt in de zoekresultaten, wat u al een aanzienlijke voorsprong geeft op uw concurrenten op de lagere pagina’s. Wilt u Google Adwords vanaf het begin succesvol gebruiken, wilt u uw winsten vergroten en wilt u hoger geclassificeerd worden in de zoekresultaten van Google, dan is de kennis van een online marketingspecialist onmisbaar.